Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice Ne 10 miliard! Registrováno: 436 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


MF Dnes: Ranvej? Ta nám nevadí

Mladá fronta DNES | 20.2.2010 | rubrika: Praha | strana: 2 | autor: PETR ŠVEC, PETR KUPEC

Průzkum mezi Pražany ukázal, že u většiny z nich nová dráha na letišti nevzbuzuje odpor

Ruzyně, Suchdol - Letadla nad hlavou, dálnice za plotem nebo tramvaje pod okny. Každý Pražan si může postesknout nad strastmi, které zhoršují kvalitu jeho bydlení. Prakticky proti každé stavbě, která může kvalitu života zhoršit, se proto zvedá vlna odporu.


Největší odpor a mediální pozornost, jak se zdá, vzbuzuje výstavba dálničního okruhu na severu metropole a nové ranveje na ruzyňském letišti. Člověk nabývá dojmu, že proti těmto dvěma stavbám bojují úplně všichni.


Ale jeden průzkum společnosti Factum Invenio a druhý studentů architektury pražské ČVUT ukázal, že tomu zdaleka tak není.

Sousedé letiště jsou půl na půl Tak třeba s výstavbou druhé přistávací a vzletové dráhy na letišti Praha-Ruzyně, která má znásobit kapacitu českého největšího aeroportu a počet jeho cestujících z nynějších 1,5 milionu na téměř dvojnásobek, souhlasí 57 procent obyvatel Prahy a okolí. Jen 13 procent je proti, třetina neví.


To není až zas tak překvapivé vzhledem k předpokladu, že obyvatelům třeba Modřan nebo Jižního Města může být počet letadel přistávajících na severu metropole dvacet kilometrů daleko celkem fuk.


Průzkum se však zaměřil také na lidi žijící přímo v sousedství letiště, kteří se nyní musí vypořádávat s hlukem leteckých motorů. Factum Invenio oslovilo v čerstvém průzkumu 219 obyvatel čtvrtí na severu města. „Téměř polovina obyvatel dotčených leteckým provozem souhlasí s paralelní dráhou tak, jak je nyní navržena,“ píše se v prezentaci, již na základě výsledků průzkumu zveřejnilo vedení letiště.


S výstavbou souhlasí osmačtyřicet lidí ze sta, čtyřiatřicet jich je proti a osm neví.
To dokazuje, jak rovnoměrně jsou rozložené síly odpůrců i příznivců dráhy. Zatímco obyvatelům Ruzyně, Řep, Motola či Košíř dráha pomůže, protože díky ní přestane fungovat záložní jižní ranvej, obyvatelům Nebušic, Suchdola či středočeské Hostivice se přitíží.


Osud návrhu na výstavbu je nyní v rukou ministerstva životního prostředí. I kdyby plány smetlo ze stolu, vedení letiště počítá, že počet cestujících, a tedy i letadel dokáže na nynějším systému přistávacích drah navýšit skoro o polovinu na 16,5 milionu pasažérů.


Pro srovnání: největší Evropské letiště - londýnský Heathrow - odbavuje 68 milionů cestujících ročně, pařížské letiště za rok navštíví kolem 60 milionů pasažérů, Frankfurt a Madrid odbaví shodně kolem padesáti milionů lidí.

Suchdolští se rozhodují podle toho, jak daleko je dálnice K zajímavým závěrům došli i studenti fakulty architektury ČVUT. Ti vyrazili do obce, která bojuje nejhlasitěji nejen proti ranveji v Ruzyni, ale také proti výstavbě dálničního okruhu kolem Prahy. Do Suchdola.
Malý průzkum mezi třiatřiceti starousedlíky ukázal, že plánovaná dálnice, která by měla čtvrť podejít tunelem a „zásobit“ ji hlukem a emisemi jen u portálů na okraji zástavby, vůbec nevadí třinácti z nich. Respektive na otázku „jakým směrem by se měla vyvíjet budoucnost Suchdola“ odpověděli, že tím, který počítá s okruhem.


„Tento výsledek nás překvapil. Většina dotázaných lidí si je také vědoma, že když se okruh nepostaví, zastaví se růst Suchdola a městská část tak jde sama proti sobě,“ komentovala závěry výzkumu členka studentského týmu Petra Veselá.


Lidé se v průzkumu vyjadřovali i ke stavbě zmiňované letištní ranveje. Jasně proti se postavilo devět dotázaných, pro byl pouze jeden. Větší podporu má mezi suchdolskými zvažované prodloužení tramvajové trati z Dejvic nebo stavba nového nákupního centra.


Názor samotných lidí v Suchdole významně ovlivňuje fakt, jak daleko od jejich obydlí se stavba má nacházet. Ti, kteří nebydlí v bezprostřední blízkosti tunelu, často proti stavbě nic nenamítají nebo by si ji přímo přáli. „Najdou se i tací, někdo třeba říká, že se pak třeba lépe dostane autem k babičce,“ připouští starosta Suchdola Petr Hejl, který reprezentuje skupinu odpůrců okruhu.
K nim patří hlavně lidé, kterým má dálnice vést kousek za domem. „Tady se pořád proti okruhu podepisují nějaké petice. To je úplně neuvěřitelný nápad, stavět dálnici v obydlené oblasti,“ kroutí hlavou třeba Luděk Kozelský, který bydlí pár desítek metrů od chystaného portálu tunelu a větracího výduchu.

Foto popis|

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

NDU z.s.,
2010-02-22
přečteno 2563x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Přiso - Ekofórum-Přiso - Ekofórum
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2018 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist